logo maarten Zweers
 

Die Zauberflöte
Mozart
Schikaneder

Een symbolische en muzikale analyse
Orfeo
Meer informatie>
Bestellen>

CD-boek cassettes

Orfeo's nieuwe Lied
Over moraal en levensbeschouwing,
levensopdrachten en mogelijkheden
in de nieuwe tijd
Orfeo
Meer informatie>
Bestellen>

Hermes herboren
Een megasprong in onze kijk
op wereld en leven

Een voordracht met 36 muzikale fragmenten
op 10 CD's en in boekvorm
in luxe cassette
Meer informatie>
Bes tellen>

Het Paard van Troje
toen en nu
Een gedachtenontwikkeling over ons tijdsgewricht

Een voordracht met 12 muzikale fragmenten
op 3 CD's en in boekvorm
in luxe cassette
Meer informatie>
Bestellen>


 
     
 
 



 
     
     
     
 
 
 

Beethoven
Fidelio

 


Gré Brouwenstein (1915-1999) als Fidelio


Omdat Beethovens enige opera Fidelio als een singspiel begint en er sprake is van een vrouw die zich als man verkleed, wordt het verhaal van deze opera maar al te vaak als simpel betiteld. Het tegendeel blijkt, als we de symboliek gaan doorgronden. Hoe kan het ook anders: er is geen componist die meer voor vrijheid en gerechtigheid streed dan Beethoven. De strijd des levens tot en met de triomf is zijn hoofdthema.
In de diepste kelder van de gevangenis zit de edelman Florestan – hij die staat voor de bloei in het leven – gevangen. De levenskracht dreigt af te sterven omdat hij steeds minder gevoed wordt. En met hem worden vele anderen, snakkend naar licht, lucht en vrijheid, gevangen gehouden. Gouverneur Pizarro is schuldig aan al dit geknechte leven.

Als het mannelijke in de mens geen daadkracht meer kan ontplooien, komt een innerlijke, vrouwelijke, van nature niet initiërende kracht tot actie. Florestans vrouw, Leonore – zij die in Gods licht staat – verkleedt zich als man en dient zich onder de naam Fidelio – de trouwe – aan als knecht bij de gevangenis. Zij weet het leven van haar man en de overige gevangenen te redden.

De naam Pizarro herinnert aan de Spaanse ontdekkingsreiziger, die in Zuid-Amerika de rijke Inca-cultuur met list, wreedheid en gedreven door een immense hebzucht vernietigde. Hij staat symbool voor een aspect dat na de Middeleeuwen een grote rol is gaan spelen in onze gehele Europese cultuur en als nooit tevoren vele vormen van leven gevangen houdt en door gebrek aan voeding en frisse lucht het leven dreigt te ontnemen. Gedwongen door de levensbedreigende omstandigheden komt het hoogste dat zich in de mens bevindt, de vrouwelijke ziel, tot mannelijke activiteit en brengt ons verlossing. Een steeds weer bij onze grote dichters terugkerend hoopvol thema.
 
Komende Voordrachten: